15.12.2023
Drogi Pamiętniku ;)
Dziś mija 10 lat, od kiedy postanowiłem, że chcę coś
zmienić. Mija 10 lat…
Jak wygląda rzeczywistość?
Wypożyczalni rowerów miejskich w Katowicach jest około 50,
więc w najbliżej położonym mnie punkcie wypożyczam rower. Jadę sobie wesoło do centrum, do pracy.
Kawał drogi, ale przecież są dobre trasy rowerowe, wydzielone z ulicy a nie z
chodnika, bez dziur. Mijam kilku innych rowerzystów, którzy jak co dzień też
jadą do pracy rowerem. Kilku rolkarzy mknie na najbliższy skate-park.
W drodze dopadają mnie wspomnienia. Przypominam sobie stare
lata… jak w mieście nie było wypożyczalni ani tras… te korki, te dziury w
drogach, płatna komunikacja miejska. Tragedia !
Jak to się właściwie wszystko zaczęło, że teraz jest tak dobrze
jak jest?
Punktem zwrotnym były wybory w 2014 roku, kiedy to ktoś
wreszcie postanowił zabrać się za to wiecznie zakorkowane i rozkopane miasto.
Wtedy dopiero coś pękło, coś zaczęło się
zmieniać.
Nowy prezydent zaczął od komunikacji z miastami
zewnętrznymi, od dialogu z prezydentami innych miast.
Dzięki temu dowiedział się, że:
- W Wrocławiu w roku 2013 funkcjonowało 35 punktów wypożyczenia rowerów, całkowicie zautomatyzowanych z ponad 200 rowerami do wypożyczenia. Zyski z wypożyczalni czerpie miasto, inwestując pieniądze w kolejne wypożyczalnie i rowery.
- W Krakowie w roku 2013 funkcjonowało 15 stacji wypożyczenia rowerów, w których można wypożyczyć 120 rowerów.
- W Katowicach w roku 2013 „funkcjonowały” 3 wypożyczalnie, z nieznaną liczbą rowerów.
- Tematyką rowerów w poszczególnych miastach zajmują się Oficerowie Rowerowi, których powołanie zaleca Komisja Europejska (Zielona Księga "W kierunku nowej kultury mobilności w mieście". KOM(2007)551 z 25.9.2007). Dbają oni o rozwój wypożyczalni, tras i koordynują cały projekt.
- W Katowicach tematyką rowerową zajmuje się Instytut Kultury: Miasto Ogrodów. Instytut „sam nie wie, dlaczego się tym zajmuje, prawdopodobnie dlatego, że nikt inny nie chciał.”
- W ciągu zaledwie kilku lat od rozpoczęcia projektu w Wrocławiu widać znaczący wzrost rowerzystów w mieście.
A tutaj informacja z sytuacją pod koniec roku 2013:
MIASTO
|
ILOŚĆ DRÓG ROWEROWYCH
W 2013
|
PLANY NA 2014
|
Wrocław
|
205 km
|
+ 10 km
|
Kraków
|
145 km
|
+ 5 km
|
Katowice
|
110 km
|
+ 0 km
|
Co było dalej?
- Zainwestowano w trasy rowerowe i system wypożyczalni.
- Wprowadzono bezpłatną komunikacje miejską.
- Naprawiono drogi i chodniki.
- Rozbudowano skate-parki.
Dziś mamy 15.12.2023, dojechałem już do pracy. Cieszę się,
że w ciągu 10 lat tak wiele udało się zmienić, że Katowice realnie konkurują z
Wrocławiem czy Krakowem. Cieszę się, że mieszkam w Katowicach.
Po lewej "Katowice po apokalipsie" Fot. Jakub Kowalczyk
Po prawej "Wrocław, dworzec główny" Fot. Jednozgloskowiec
|
A potem się obudziłem.
Notka powstała w oparciu o rozmowy telefoniczne prowadzone z
:
- Urząd Miasta Katowice - Wydział Główny.
- Urząd Miasta Katowice - Wydział Budynków i Dróg
- Urząd Miasta Katowice - Wydział Rozwoju Miasta
- Urząd Miasta Katowice - Wydział Planowania Inwestycyjnego
- Instytut Kultury „Miasto Ogrodów” w Katowicach
- Miejski zarząd dróg i mostów w Katowicach
- Urząd Miasta Wrocław -Oficer Rowerowy
- Rzecznik Prasowy firmy "Nextbike"
Za udzielenie informacji serdecznie dziękuję.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz