poniedziałek, 16 grudnia 2013

Rowerem Bliżej.


15.12.2023
Drogi Pamiętniku ;)
Dziś mija 10 lat, od kiedy postanowiłem, że chcę coś zmienić. Mija 10 lat…
Jak wygląda rzeczywistość?

Wypożyczalni rowerów miejskich w Katowicach jest około 50, więc w najbliżej położonym mnie punkcie wypożyczam rower. Jadę sobie wesoło do centrum, do pracy. Kawał drogi, ale przecież są dobre trasy rowerowe, wydzielone z ulicy a nie z chodnika, bez dziur. Mijam kilku innych rowerzystów, którzy jak co dzień też jadą do pracy rowerem. Kilku rolkarzy mknie na najbliższy skate-park.
W drodze dopadają mnie wspomnienia. Przypominam sobie stare lata… jak w mieście nie było wypożyczalni ani tras… te korki, te dziury w drogach, płatna komunikacja miejska. Tragedia !

Jak to się właściwie wszystko zaczęło, że teraz jest tak dobrze jak jest?
Punktem zwrotnym były wybory w 2014 roku, kiedy to ktoś wreszcie postanowił zabrać się za to wiecznie zakorkowane i rozkopane miasto. Wtedy dopiero coś pękło, coś zaczęło się zmieniać.
Nowy prezydent zaczął od komunikacji z miastami zewnętrznymi, od dialogu z prezydentami innych miast.
Dzięki temu dowiedział się, że:

  1. W Wrocławiu w roku 2013 funkcjonowało 35 punktów wypożyczenia rowerów, całkowicie zautomatyzowanych z ponad 200 rowerami do wypożyczenia. Zyski z wypożyczalni czerpie miasto, inwestując pieniądze w kolejne wypożyczalnie i rowery.
  2. W Krakowie w roku 2013 funkcjonowało 15 stacji wypożyczenia rowerów, w których można wypożyczyć 120 rowerów.
  3. W Katowicach w roku 2013 „funkcjonowały” 3 wypożyczalnie, z nieznaną liczbą rowerów.
  4. Tematyką rowerów w poszczególnych miastach zajmują się Oficerowie Rowerowi, których powołanie zaleca Komisja Europejska (Zielona Księga "W kierunku nowej kultury mobilności w mieście". KOM(2007)551 z 25.9.2007). Dbają oni o rozwój wypożyczalni, tras i koordynują cały projekt.
  5. W Katowicach tematyką rowerową zajmuje się Instytut Kultury: Miasto Ogrodów. Instytut „sam nie wie, dlaczego się tym zajmuje, prawdopodobnie dlatego, że nikt inny nie chciał.”
  6. W ciągu zaledwie kilku lat od rozpoczęcia projektu w Wrocławiu widać znaczący wzrost rowerzystów w mieście.

A tutaj informacja z sytuacją pod koniec roku 2013:


MIASTO
ILOŚĆ DRÓG ROWEROWYCH W 2013
PLANY NA 2014
Wrocław
205 km
+ 10 km
Kraków
145 km
+ 5 km
Katowice
110 km
+ 0 km


Co było dalej?

  1. Zainwestowano w trasy rowerowe i system wypożyczalni.
  2. Wprowadzono bezpłatną komunikacje miejską.
  3. Naprawiono drogi i chodniki.
  4. Rozbudowano skate-parki.

Dziś mamy 15.12.2023, dojechałem już do pracy. Cieszę się, że w ciągu 10 lat tak wiele udało się zmienić, że Katowice realnie konkurują z Wrocławiem czy Krakowem. Cieszę się, że mieszkam w Katowicach.





Po lewej "Katowice po apokalipsie" Fot. Jakub Kowalczyk
Po prawej "Wrocław, dworzec główny" Fot. Jednozgloskowiec













A potem się obudziłem.



Notka powstała w oparciu o rozmowy telefoniczne prowadzone z :



  1. Urząd Miasta Katowice - Wydział Główny.
  2. Urząd Miasta Katowice -  Wydział Budynków i Dróg
  3. Urząd Miasta Katowice - Wydział Rozwoju Miasta
  4. Urząd Miasta Katowice - Wydział Planowania Inwestycyjnego
  5. Instytut Kultury „Miasto Ogrodów” w Katowicach
  6. Miejski zarząd dróg i mostów w Katowicach
  7. Urząd Miasta Wrocław -Oficer Rowerowy
  8. Rzecznik Prasowy firmy "Nextbike"
Za udzielenie informacji serdecznie dziękuję.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz